Opgøret af Stephen King

Alexander anbefaler: Opgøret af Stephen King

Det er den klassiske fortælling om det godes kamp mod det onde i Stephen Kings kolossale hovedværk

Slutningen på alt, eller starten på noget nyt?

Et af de gennemgående temaer i Stephen Kings utrolige historie om viruskatastrofen der decimerer jordens befolkning, er idéen om at starte forfra. Hvis verden som vi kender den ikke eksisterede mere, og du havde muligheden for at omskrive samfundets regler, ville du så gøre det? Ville du bruge din frihed til selviske formål og udnytte samfundets konsekvensløse tilstand, eller ville du prøve at gøre verden til et bedre sted? Det er det eksistentielle spørgsmål karaktererne i Opgøret kæmper med.  

Fra gys til dystopi

Stephen King er mest kendt som forfatteren bag utallige gyserhistorier som f.eks. Det Onde (1986), Ondskabens Hotel (1977) og Dyrekirkegården (1983), men han er på ingen måder begrænset af den genre. Det beviser han med Opgøret, der bestemt har gyserelementer, men som hovedsagligt er en post-apokalyptisk spændingsroman. King er ofte blevet beskyldt for at skrive lange, kringlede bøger, og med et sidetal på over de 1000 sider, er denne bog bestemt en af de længere af slagsen. Men lad det ikke afskrække dig. Det er en fantastisk historie, der belønner den trofaste læser. 

En bibelsk kamp

I forordet kalder King bogen for den "...lange fortælling om den mørke kristendom", og det er en meget rammende beskrivelse. Det egentlige opgør i Opgøret er mellem to samfund med modstridende ideologier. Spændingen eskalerer uundgåeligt og ender som en bibelsk konfrontation mellem det gode og det onde. Hvem har mest ret til verden - de såkaldte gode mennesker, der ønsker at leve i fredelig sameksistens, eller de såkaldte onde, der lever for andre menneskers ødelæggelse? Svaret er måske ikke så ligetil. 

En mosaik af små og store fortællinger

Noget af det mest imponerende ved "Opgøret" er den måde forfatteren binder utallige små og store historier sammen til en helhed. Persongalleriet er stort, men alle karakterer føles vitale for narrativets videre færd. Mange af de små historier om de overlevende kan synes tilfældigt udvalgt, men sammen danner de en smuk og skræmmende mosaik af fortællinger om menneskets bedste og værste sider.

Materialer