FASE 1: Vidensopbygning

16.01.19
I projektets første fase har vi haft fokus på vidensopbygning. Vi har undersøgt hvad making er og begrebets forskellige nuancer.

Vi betragter MAKING som en læringsbevægelse, der sætter den lærende i centrum for læringsoplevelsen. Vi anvender en særlig tilgang til making, som kaldes tinkering.Vi kalder det at tænke med hænderne. Det er en legende måde at interagere med og udforske verden på, teste grænser, problemløse og eksperimentere med nye muligheder. Det er en hands-on tilgang til læring, hvor vi roder med fænomener, materialer og værktøj. Her er leg i fokus, fordi det er den mest naturlige måde vi lærer på. 

I denne projektfase har vi udarbejdet følgende dokumenter, som danner rammen omkring vores arbejde med making: 

At tænke med hænderne (vores tilgang til making)

Facilitator-vejledning

Aktivitetsproces-guide

Making og læringssyn

Maker Aktivitets Designramme

Maker Kit kravspecifikation

Vi er særligt inspireret af viden og erfaringer fra LEGO Fonden, The Tinkering Studio og Lifelong Kindergarten Group ved MIT. Herunder finder du et udsnit af links til viden og videoer som vi er inspireret af:

Cultures of Creativity - video

Cultures of Creativity - artikel

Learning through Play - video

Learning Creative Learning - online kursus

It Looks Like Fun - artikel

Tinkering is seriuos play - artikel

Mitchel Resnick - MIT Media Lab: Lifelong Kindergarten

Mitchel Resnick - On Seymour Papert